De twee schilderijen van Vincent van Gogh zijn terug! (1)

Op 7 december 2002 zijn rond 7.45 a 7.50h in de ochtend twee schilderijen gestolen in het Van Gogh Museum (VGM) in Amsterdam. Het gaat om de twee doeken: Zeegezicht bij Scheveningen (1882) en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen (1884/85).

 

In 2002 is er een uitzending geweest over de diefstal, die nog te zien is bij NPO.

http://www.npo.nl/7-december-2002-de-dag-dat-de-van-goghs-gestolen-werden/30-09-2016/WO_NOS_5295412

Het is weer een bijzonder verhaal. Twee mannen (ene Henk en ene Octave) zijn veroordeeld voor deze diefstal. Zij hebben 4 jaar en 4,5 jaar gekregen (wat later met een jaar verminderd werd). Beide ontkennen tot op de dag van vandaag dat ze deze roof gedaan hebben. Van beide mannen zou een pet/muts gevonden zijn met DNA. Waarom ze niet beide evenveel straf gekregen hebben, is me ook niet duidelijk. Er was verder geen bewijs. Octave D.: “Als ik 3000 euro thuis heb liggen, weet ik echt niet waar dat geld precies van is. Ik handel in wiet en steel af en toe eens wat. Ik ben een echte jongen van de straat.” 

864x486

In september 2016 zijn de doeken terug gevonden in Napels, Italië. De schilderijen werden teruggevonden bij de Napolitaanse maffia. Die had ze achter een geheime spiegelwand opgeslagen.

 

 



 

Biggest art heist in history, 17/18 Match 1990, Boston   

schilderij-als-foto-bij-van-gogh-roof-data5324959Het NRC publiceerde de volgende foto bij het artikel over de gestolen schilderijen van Van Gogh. Het is geen Van Gogh. Het laat in ieder geval zien, dat ik geen al te rare opmerkingen maakte over het logo/wapen van de gemeente Amsterdam. De tekst van het NRC artikel? Dat begint met “Via een ladder en een ingeslagen ruit in 2002 uit het Van Goghmuseum in Amsterdam gestolen. Veertien jaar later teruggevonden door de Italiaanse justitie in een onopvallend huis van camorrabaas Raffaele Imperiale op een rots boven het badplaatsje Castellammare di Stabia, ten zuiden van Napels….”  

Het schilderij rechts is overigens van Vermeer en genaamd “Het concert”. Op 18 maart 1990 werd het schilderij ontvreemd (met 11 andere) uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston (VS). Deze diefstal was de duurste kunstroof ooit. Tot dusver is geen van de schilderijen teruggevonden. Het museum was niet verzekerd. De kunstroof werd uitgevoerd in de nacht van 17 op 18 maart 1990, door een stel mannen die zich als politie verkleed hadden. Het museum werd die nacht bewaakt door 2 studenten, die weinig training gehad hadden.  

Deze zaak zou ik ook eens kunnen onderzoeken. Bij een dergelijke roof, zal de aanpak doordacht zijn geweest. Het officiële verhaal is nu, dat ze geheel afhankelijk waren van de onnadenkende reactie van de beveiliger die hen binnen heeft gelaten. Dat is een vaag plan, met een hoge pakkans. Tenzij men vooraf die kans gunstiger heeft gemaakt. Hoe? Ik weet het niet. Door één van de bewakers betrokken te laten zijn (misschien juist die andere)? Door de bewakers van tevoren te drogeren, waardoor ze meegaander zouden zijn? Door de alarmknop onklaar te maken vooraf, zodat er sowieso geen hulp zou komen? Door de feestgangers bij de buren vooraf te instrueren, dat ze een (onbeduidend) relletje zouden moeten schoppen in de tuin, juist als de “politie” voor de deur zou staan? Het hele plan staat of valt met een nietsvermoedende bewaker die politie even binnenlaat, zonder te denken dat er echt iets aan de hand is. Er zijn die nacht meerdere schilderijen ontvreemd uit de “Dutch room”. Kennelijk was daar de focus op, want ander werk liet men.  

Een 25 jaar na dato heeft de FBI de bewakingsvideo vrijgegeven, waarop te zien is hoe de bewaker iemand binnenlaat (knop balie) bij een zijdeur. Dat gebeurde ongeveer 24 uur vóór de kunstroof
zou plaatsvinden. Het is mij volstrekt onduidelijk, waarom de FBI 25 jaar (2015) zou wachten met het vrijgeven van de beelden, om het publiek te vragen om getuigenissen (wie zag deze man/wagen?). En de beelden van de desbetreffende nacht zelf zijn gestolen? Welke idioot zou een “practice run” organiseren exact de avond ervoor?  isabelle-gardner-surveillant-guy-in-cellor-hadout_abath_met

De foto rechts is van dezelfde bewaker, als de beide bewakers de volgende ochtend gevonden worden in de kelder van het gebouw. Wat valt me op? Sinds wanneer worden er eerst twee foto’s gemaakt, vóór de tape van iemands gezicht verwijderd wordt? Sinds wanneer vergeten dieven om een prop in de mond te stoppen, zodat er niet om hulp kan worden geroepen? Hij werd gevonden in de boilerkelder vastgeketend (handboeien) aan een elektriciteitskast. Zijn gezicht was afgeplakt met tape. Welke inbreker kiest de elektriciteitskast? Weten ze wat er gebeurt als de stoppen doorslaan? Het ziet er niet uit, alsof deze man urenlang alles geprobeerd heeft om los te komen. Hij heeft zelfs zijn schoenen niet uitgedaan, om te zien of hij bewegingsvrijheid met zijn benen zou kunnen krijgen. Ik heb mijn twijfels bij wat ons gepresenteerd wordt. Zijn haar is amper in de war. Kortom, ik vertrouw het hele verhaal weer niet en in dit geval met mij velen. 

About MOL

Maud Oortwijn had been a target of organized gang stalking for many years. We believe this must stop, for her and for everyone else facing it.
This entry was posted in Amsterdam, Maatschappij, Media, regio Amsterdam and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to De twee schilderijen van Vincent van Gogh zijn terug! (1)

  1. Jimmy is Back says:

    Op 7 december 2002 zijn 2 schilderijen gestolen uit een zwaar bewapend gebouw en wel op nogal klungelige wijze. Kom aan, om 800h in de ochtend kunstroof, maar dan is het druk op die lokatie. Of je steelt het onopvallend tijdens de dag door er een fake voor in de plaats te hangen ofzo, of je steelt het als het rustiger is… Het museum is open vanaf 9.00h dus er zijn mensen om 8.00h. Een raam maak je open door glassnijder, niet een hamer of moker. Dat valt namelijk nogal op.

    – mokerslagen en hamerslagen.
    – Ze vonden een ladder.
    – Ze vonden een touw.
    Ze zagen een man bij een kapot raam met een schilderij in handen.

  2. Jimmy is Back says:

    Kopie van bericht NOS…. Daders hebben altijd ontkend, hoewel straf al uitgezeten.

    Ze waren waarschijnlijk met zijn tweeën, de dieven die in de vroege ochtend van zaterdag 7 december 2002 op kinderlijk eenvoudige wijze twee schilderijen stalen uit het Van Gogh Museum in Amsterdam. Een ladder, een touw en een moker: dat is alles wat ze nodig hadden voor de roof. Bijna veertien jaar later zijn de doeken weer terecht.

    De dieven beklommen een muur aan de achterkant van het museum aan het Museumplein. Via het dak van de eerste verdieping bereikten ze een raam, sloegen dat in en klommen naar binnen. Daar haalden ze twee schilderijen van de muur: Zeegezicht bij Scheveningen uit 1882 en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen uit 1884/1885. Met de schilderijen onder hun arm lieten ze zich via een touw aan de voorzijde van het museum naar beneden glijden. Ze gingen ervandoor in een vluchtauto.

    Verbijsterd

    De roof zou in een mum van tijd hebben plaatsgevonden. Een bewaker ontdekte wel dat er iemand in het museum was, maar hij was te laat om de daders in de kraag te grijpen. De politie was er snel bij en zette het gebied rondom het museum af, maar ook dat had geen zin meer.

    Volgens de directie was het museum goed beveiligd; zowel buiten als binnen hingen camera’s die reageerden op beweging. En dus was iedereen verbijsterd over hoe dit had kunnen gebeuren.

    7 december 2002: de dag dat de Van Goghs gestolen werden Video afspelen 01:02
    De zoektocht naar de daders werd bemoeilijkt doordat er maar weinig beelden waren van de kunstroof. Er waren wat vage beelden van de dieven op de ladder, maar van de roof zelf was niets te zien, ondanks de beveiligingscamera’s in het museum. Beveiligers en schoonmakers die ten tijde van de roof in het museum waren, zeiden dat ze niets gezien hadden.

    Toch kwamen begin 2003 twee verdachten in beeld, na een tip van een politie-informant. Rechercheurs luisterden vervolgens de telefoongesprekken van het tweetal af en observeerden ze. Het duurde nog tot het einde van dat jaar voor ze werden opgepakt.

    Camorra

    In 2004 kregen de toen 31-jarige Henk B. en Octave D. (ook 31) respectievelijk 4 en 4,5 jaar cel opgelegd. Volgens de rechter was het bewijs onomstotelijk: op een muts en petje die ze waren verloren bij de roof, was het dna van de mannen gevonden. De twee hebben altijd ontkend dat ze de kunstroof hebben gepleegd.

    Maar hoewel de daders dus werden veroordeeld, waren de schilderijen nog altijd spoorloos. Al in 2010 stelde een hoge politiefunctionaris in Italië dat de schilderijen waarschijnlijk in opdracht van de maffia, de Napolitaanse Camorra, waren gestolen. Het Van Gogh Museum loofde destijds 100.000 euro uit voor de tip die zou leiden tot het terugvinden van de doeken. Het hielp niet om de zaak op te lossen.

    Afgelopen maandag kreeg het Van Gogh Museum dan toch het verlossende telefoontje uit Italië. Bij een inval in Napels waren twee schilderijen gevonden, zeer waarschijnlijk de gestolen Van Goghs. Ze waren in het bezit van een maffiaclan, die onderdeel uitmaakt van de Camorra en zich bezighoudt met internationale drugshandel.

    Video: Hier had de Napolitaanse maffia de gestolen Van Goghs verstopt Video afspelen 00:59
    Een deskundige van het Van Gogh Museum is naar Italië afgereisd en heeft geconcludeerd dat het inderdaad gaat om Zeegezicht bij Scheveningen en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen.

    Wanneer de schilderijen weer te zien zijn in Amsterdam, is nog niet duidelijk.

    • Jimmy is Back says:

      Wie neemt er nu een ladder mee bij de inbraak in een beveiligd gebouw in het centrum, waar een doorgaande weg langs rijdt? Dat slaat nergens op. Mensen zien je lopen met een. Bij het erop klimmen val je op. Die glimmende (!) ladder staat daar vervolgens maar. De kans op ontdekking is zo groot. Normale inbrekers gebruiken alleen een ladder als ze faken dat ze ramenlappers zijn óf als ze een ladder vinden in een tuin van iemand (de ladder is er dan al). Je kan ook in de nacht een touw nemen en stilletjes omhoog klimmen.

      Dit is een raar verhaal. Heeft dat museum die schilderijen niet 14 jaar uitgeleend aan Berlusconi ofzo? Je weet nooit hoe het zit.

    • Jimmy is Back says:

      Het voordeel van een ladder is, dat je eruit ziet als een normale onderhoudsman. Maar daar zeggen ze niets over. In die strategie doe je of je ramen lapt en vervolgens gebruik je een glassnijder. Ramen en deuren zijn heus beveiligd bij zo’n museum. Als je druk op het glas uitoefent moet het alarm afgaan en belt beveiliging automatisch 112 nof een particulier beveiligingsbedrijf. Dat gaat vanzelf, daar hoef je niets meer voor te doen. Dit verhaal rammelt.

  3. waterman10 says:

    Het museum heeft die schilderijen zelf ontvreemd.
    Met het in scene gezette diefstal script hebben ze mooi het verzekeringsgeld kunnen opstrijken.
    Nu 14 jaar later halen ze de schilderijen weer uit hun geheime maffia verstopplaats en hangen ze weer terug in hun museum.
    Wat een lachwekkend circus toch waar ieder script door de domme Nederlander als zoete koek werd geslikt.

  4. M Oortwijn says:

    Ik ben alvast gaan kijken ter plekke, om te zien waar wat is. Foto’s volgen.

  5. Hamecon says:

    http://www.martinvrijland.nl/2014/11/03/de-moord-op-theo-van-gogh-een-joods-complot-van-list-en-bedrog/

    hamecon / november 7, 2014
    Foto’s familie, voor zover vindbaar. Let wel, alléén foto’s op hogere leeftijd genomen.
    Vincent-Willem van Gogh

    Johan van Gogh (Vader)
    http://www.dorpsarchiefkloosterhaar.com/uploads/7/4/4/1/744131/7782241.jpg?448

    Anneke van Gogh (Moeder)


    Alsnog interessant:
    http://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14518.300.jpg (foto actrice)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoe_ik_mijn_moeder_vermoordde
    martinvrijland / november 7, 2014
    Goede research!
    hamecon / november 7, 2014
    Hoe interpreteer je de stamboom om tot de in het artikel gepresenteerde conclusies te komen?
    Gog en Magog worden in oudere spelling gespeld als Gogh en Magogh. O.a. te zien in het dichtwerk van Jacob Cats en Jacob Fundam’s ‘Schatkamer der Talmud’ (1737), de eerste vertaling van de Talmoed in het Nederlands.
    Dit is een bekende controverse http://www.theartnewspaper.com/articles/Van-Gogh%E2%80%88murder-mystery-or-straightforward-suicide/30016, http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Vincent_van_Gogh
    http://www.artsjournal.com/artopia/2011/10/van-gogh-murdered-why-are-authorities-in-denial.html
    Zonder inhoudelijke conclusies te trekken, wijst het wel op een geschiedenis van perceptie management, die voor een deel ook vanzelfsprekend is en altijd aanwezig zal zijn.
    Een zijnoot http://petrusnelissen.blogspot.nl/2012/01/vincent-van-gogh-en-piet-mondriaan-zijn.html
    martinvrijland / november 7, 2014
    Briljant!
    hamecon / november 7, 2014
    De toenmalige reactie van het Van Gogh Museum ten tijde van de publicatie van het boek
    http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/news/museum-unconvinced-by-van-gogh-death-theory-2371881.html
    en meest recent, in 2013 http://www.volkskrant.nl/recensies/vincent-van-gogh-werd-toch-niet-vermoord~a3480198/
    En verder http://www.telegraph.co.uk/culture/art/art-news/5274073/Van-Goghs-ear-was-cut-off-by-friend-Gauguin-with-a-sword.html
    Ongeacht het gebeurde, mythen alom. Een biografie die nooit ophield te verkopen.
    hamecon / november 7, 2014
    Dit artikel is nog maar pas verschenen en geschreven door deze zelfde Amerikaanse Van Gogh biografen, die niet uitgaan van een zelfmoord
    http://www.vanityfair.com/culture/2014/12/vincent-van-gogh-murder-mystery
    Voor de perceptie, over de ontstaansgeschiedenis van het museum:
    Het Van Gogh Museum werd geopend in 1973. Het gebouw, ontworpen door de architect Gerrit Rietveld, huisvest de grootste collectie werken van Vincent van Gogh ter wereld. De verzameling bevat ruim 200 schilderijen, 500 tekeningen en 750 brieven van de kunstenaar, alsmede diens verzameling Japanse prenten.
    De collectie was oorspronkelijk in bezit van Theo van Gogh (1857-1891), Vincents jongere broer. Bij Theo’s dood ging de verzameling over in handen van zijn weduwe, Johanna van Gogh-Bonger (1862-1925). Zij verkocht een aantal werken, maar hield een ensemble bijeen dat representatief is voor Van Goghs oeuvre. Na haar overlijden kwamen de kunstwerken in bezit van haar zoon, Vincent Willem van Gogh (1890-1978). Op initiatief van de Nederlandse Staat droeg hij de collectie in 1962 over aan de Vincent van Gogh Stichting.” http://vangoghmuseum.nl/vgm/index.jsp?page=44408&lang=nl
    Johan van Gogh’s reactie op televisieserie over Van Gogh:
    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/489665-rel-om-van-goghserie.html
    http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/3314353/2012/09/11/EO-dramaserie-over-Van-Gogh-beledigt-familie.dhtml
    hamecon / november 7, 2014
    http://www.scribd.com/doc/71025961/Ten-Van-Gogh-Myths
    http://www.cbsnews.com/news/the-life-and-death-of-vincent-van-gogh-29-07-2012/
    http://vangoghbiography.com/ bevat meer informatie over stamboom.
    hamecon / november 7, 2014
    Dupers delight, volgens urbandictionary.com : “After an individual has deceived someone and he cannot control the joy on his face.”
    Bij Michael Hoffman, het door hem gehanteerde begrip ‘Revelation of the Method’: “Revelation of the Method concerns mind control in the last stages and at a high level. When you tell someone what you are doing to them – murder, mayhem, kidnap, rape, you name it – and they do nothing to stop you or protect themselves, you have created a doubly enslaved subject. This part of the motivation for the occult processing of America through ritual murder etc. The Cryptocracy carries out “cereal” murder crimes attended by archetypal signs and symbols which the dreaming mind of the Group Mind groks at a certain level. Next they confess in the Videodrome that it is the police and the authorities who are behind the crimes. Then they let the whole stew percolate into the psyche of the masses until the next covert sting operation.” http://www.whale.to/b/revelation_method_q.html
    Zie verder http://downloads.umu.nu/Books/Michael.A.Hoffman.II–Secret.Societies.And.Psychological.Warfare.%5B1992%5D.pdf

  6. waterman10 says:

    Schilder Vincent van Gogh ook lid van die club, als je die vloer op zijn doek ziet ?

    http://illuminatisymbols.info/

  7. waterman10 says:

    Ik ging er van uit dat die foto/schilderij in dit artikel een van Gogh was.
    Dit is niet zo na onderzoek. Die foto gaat om een Johannes Vermeer schilderij.
    Dus was het een Vermeer op een masonic vloer.
    http://www.froot.nl/posttype/froot/de-6-bekendste-gestolen-schilderijen/

  8. waterman10 says:

    Here’s Why the FBI’s Gardner Museum Investigation Focused on Robert Gentile
    http://www.bostonmagazine.com/arts-entertainment/blog/2016/01/05/gardner-museum-investigation-robert-gentile/

  9. Geuz says:

    Beetje rare commenteren hier.
    Wilde speculaties. Als je tot dergelijke conclusies wil komen, zal je zelf toch wat onderzoek moeten doen. Complimenten dat je gaat kijken Maud, misschien kan je er nog zinnigs aan toe voegen. Zo’n roof levert erg veel geld op, dus met de gegeven informatie in dit artikel, of elders, zijn er nog geen aanwijzingen om te veronderstellen dat de uitlatingen van het OM onjuist zijn.
    Schandelijk.

    Ik zag het nieuws voorbij komen afgelopen week, en ontdekte dat dit gereformeerd kerkje in Nuenen nog steeds bestaat. Protestantisme is in Italië is helemaal uitgemoord na de Reformatie, dus om die reden vind ik het jammer dat dit schilderij niet mee in Italië hangt. Ik bedoel, als Italianen zich gaan af vragen, “wat is dat, gereformeerd?”, dan kan dat hele leuke politieke ontwikkelingen geven in Italië, met de historische achtergrond dat alle gereformeerden daar uitgemoord werden.

    Dit zou een aanwijzing kunnen zijn in ieder geval.
    Weet niet of dat zo is natuurlijk, maar er bestaat een mogelijkheid dat de inquisitie dat schilderij zag, de Comorrah werkt namelijk voor hen, alle hogere maffia leden kennen de Jezuïeten, en dat die priester de titel begreep. Neen, dat niet in Italië!

    Als er zo iets gebeurd is, dan zal dat via de provinciaal, of misschien de bisschop getipt zijn naar de Italiaanse politie.
    Maar zoals al gezegd, ik was er niet bij.
    Maar een Gereformeerd kerkje in Italië, ik weet wel dat het Vaticaan dat niet wenst in Italië.
    Geniaal die van Gogh. En zijn moeder natuurlijk, wat een heldin.

  10. Pingback: Gevonden schilderijen Van Gogh, wat was dat nu met die diefstal in 2002? (2) | De Bovenkamer – Het kan ook anders

  11. Jimmy is Back says:

    De Octave dief zegt dat hij in 3 minuten politie verwachtte, maar dit is wel roof in het Van Gogh museum. Op google maps even wat locaties van politie bureau’s, dat is amper 1 km van het museum verwijderd. In 1 minuut moeten er 10 man politie kunnen staan, anders doen ze iets fout in Amsterdam. Het rijksmuseum is dichtbij. Je maakt mij niet wijs dat er geen bewaking rondom dat plein is die er 24h per dag is. Dan ben je er in een minuut (motor is snel). Bovendien ga je niet met 2 mensen onderaan die ladder staan, je bent met een heel team en staat aan alle kanten. De beveiliging van dat museumgebouw is er zelf toch ook? Om 9.00h gaan ze open. Er zal toch al personeel zijn? Die gaan dan toch kijken?

    https://www.google.nl/maps/search/politiebureau/@52.3570746,4.8647103,14z/data=!3m1!4b1

    Waar in het gebouw hingen juist deze schilderijen. Dat is de vraag. De dief zegt dat ie er de balle verstand van had, dus dan steel je een schilderij dat heel dichtbij je entry/exit punt is.

  12. Pingback: Gevonden schilderijen Van Gogh, wat was dat nu met die diefstal in 2002? (3) | De Bovenkamer – Het kan ook anders

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.